سفارش تبلیغ
صبا ویژن
vorojak katalan

رئال مادرید زیر پاهای بارسلونا
شاگردان پپ گواردیولا توانستند تا پس از برتری مقابل اتلتیک بیلبائو و سه امتیاز دیدار شنبه شبشان ، خود را به رده دوم جدول برسانند. 

بارسلونا از تساوی رئال بهره گرفت و با برد 3 بر یک در خانه آتلتیک بیلبائو بالاتر از رقیب سنتی اش در جدول ایستاد. گل های کیتا (57)، ژاوی (74) و سرخیو بوسکتس (90) امتیازهای آبی - اناری ها را به 12 رساندند تا پپ گوآردیولا تیمش را با یک امتیاز اختلاف بالاتر از قوهای سپید مادریدی ببیند. این دیدار 2 اخراجی داشت. آموربیتا در نیمه نخست برای میزبان و داوید ویا برای مهمان در دقیقه های پایانی بازی با کارت قرمز داور از میدان مسابقه اخراج شدند. در این بازی بارسا بازی فوق العاده ای به اجرا گذاشت و غیبت لیونل مسی به چشم نیامد . ژاوی با پاسهای دقیق پایه گذار برد بارسا در این دیدار بود هرچند که از بازی فوق العاده دنی آلوز نیز نباید چشم پوشی کرد . بارسا در این دیدار با ترکیب والدس پویول پیکه آدریانو آلوس بوسکتس ژاوی اینیستا کیتا ویا و پدرو وارد زمین شد . مکسول تیاگو آلکانترا و بویان هم در نیمه دوم وارد زمین شدند .  


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 4:35 عصر توسط پویا| نظر|

گواردیولا می خواهد نتیجه بازی ها زودتر مشخص شود .
پس از بازی در کالدرون، بازی خانگی با اسپورتینگ و بازی شب گذشته در خانه اتلتیک، جوزپ گواردیولا گفته است که ترجیح می دهد تیمش بازی ها را زودتر تمام کنند و شیوه اطمینان خاطر نداشتن تا آخر بازی را نمی پسندد.مربی اف سی بارسلونا از این که بازیکنانش شب گذشته، موقعیت های زیادی را خراب کردند: «ما باید انگیزه و علاقه بیشتری برای گل زدن نشان دهیم؛ چرا که نیاز به گلزنی داریم. باید از هر موقعیتی که در محوطه داریم، استفاده کنیم.»البته او به طور کلی، از عملکرد بازیکنان در زمینی به سختی سن مامس، راضی بود.


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 4:35 عصر توسط پویا| نظر|

پنجاهمین سال همراهی بارسا
سندرو راسل برای اولین بار به عنوان مدیر عامل اف سی بارسلونا، نشان طلای باشگاه را به 189 اعضایی اهدا کرد که روز جمعه، پنجاهمین سالگرد همراهی آبی اناری ها را جشن گرفته بودند. 
در روز «مرسه» و پنجاه و سومین تولد نیوکمپ، استادیوم صحنه برگزاری رویداد های مختلف بوده و یکی از احساسی ترین لحظات در سالا پاریس به وقوع پیوست. ساعت 11:30 قبل از ظهر، 189 عضو باشگاه، نشان طلای خود را از طرف سندرو راسل دریافت کردند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 4:34 عصر توسط پویا| نظر|

باتیستا با وجود مصدومیت مسی را دعوت کرد .
مربی آرژانتین، سرجیو باتیستا، مهاجم بارسلونا، لیونل مسی را با وجود مصدومیتش به تیم ملی فراخواند؛ وی همچنین 24 بازیکن دیگر را برای بازی دوستانه در ژاپن - که روز جمعه، 8 اکتبر در سایتاما برگزار می شود - فراخوانده است. لیونل مسی با وجود عدم توانایی برای بازی کردن، به ژاپن سفر خواهد کرد.
لئو مسی اکنون حداقل یک هفته و نیم مصدومیت خواهد داشت؛ تاندون مچ پای راست او، پس از خطای شدید مدافع اتلتیکو مادرید، توماس یوفالوژی، دچار آسیب دیدگی شده است. باپتیستا با اطمینان از اینکه مسی می تواند تا آن زمان بهبود یابد، شنبه هفته بعد وی را در بارسلونا ملاقات خواهد کرد؛ این مربی همچنین قصد دارد با خاویر ماسکرانو و گابریل میلیتو صحبت کند.
 


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 4:34 عصر توسط پویا| نظر|

کاتالانیسم
اگر «کاتالانیسم» در سال های پایانی قرن نوزدهم میلادی، هم یک جریان ادبی را داشت که حتی بزرگ ترین نویسنده های دنیا هم جذب آن شده بودند، در قرن بیستم بقای «کاتالانیسم» تنها در استادیوم خانگی بارسلونا ممکن بود؛ جایی که تماشاگران بارسلونا به بهانه تماشای تیم ایالت شان به استادیوم نوکمپ می آمدند و شعارهای انقلابی خودشان را به زبان کاتالانیایی می خواندند. برای ریشه قضیه باید به پیش از این اتفاقات رفت، به سال هایی که بارسلونا با تجارت نساجی و سرمایه گذاران متعصب در کنار شهرسازی ویژه معماران بارسلونی بهشت اسپانیا بود. 
سال هایی که آنها با خیال راحت خود را کاتالونیایی به حساب می آوردند. اما از سالی که حکومت مرکزی اسپانیا دیگر حوصله ساز مخالف مردم ایالت های باسک، گالیچیا و کاتالونیا را نداشت و به دنبال حکومت یکپارچه افتاد و دیگر همه این ایالت های جدایی طلب را جزیی از خاک کشور دانست، مشکلات آغاز شد. از روزهایی که هر نوع فعالیت سیاسی ممنوع شد و مردم در ایالت کاتالونیا به دنبال راه دیگری برای دفاع از ارزش هایشان رفتند؛ راهی که به باشگاه فوتبال بارسلونا ختم شد. باشگاهی که پرچم آن نقش صلیب سنت جرج بود بر زمینه رنگ های پرچم ایالت کاتالونیا. باشگاهی که از روز افتتاح یک عبارت ویژه روی سردر آن خودنمایی می کرد؛ «چیزی فراتر از یک باشگاه». 
اولین واکنش حکومت مرکزی اسپانیا به این حرکت مردم ایالت کاتالونیا «اسپانیول» بود. تیمی که تنها یک سال پس از تاسیس «بارسلونا»، در این شهر متولد شد. البته اسپانیول که با کمک های مالی حکومت مرکزی آغاز به کار کرده بود، ساختمان خودش را در بخش مرفه نشین شهر ساخت و حتی اگر الان هم به بارسلونا بروید می بینید استادیوم خانگی اسپانیول در گران ترین محله شهر ساخته شده. در سیاست های حکومت مرکزی اسپانیا «اسپانیول» یک شعبه از سلطنت بود که نباید می گذاشت «بارسلونا» پا بگیرد. اما نه تنها بارسلونا پا گرفت که حتی سلطنت برای رقابت با این سمبل کاتالونیایی ها در «مادرید» یک تیم سلطنتی را تاسیس کردند. تیمی که در چند سال ابتدایی رویال مادرید بود؛ نامی که به صراحت از سلطنتی بودن تیم حکایت می کرد و البته از سوی شاه آلفونسوی سیزدهم انتخاب شده بود. این آغاز یک نبرد نابرابر در فوتبال اسپانیا بود؛ نبرد سفیدپوشان سلطنت با آبی و اناری پوشان جدایی طلب. 
? انقلاب در استادیوم فوتبال 
پس از گذشت سی سال از آن اتفاقات دیگر جنگ در استادیوم های فوتبال نماند. آغاز جنگ های داخلی اسپانیا در سال ????، حکم مرگ موقت فوتبال در این کشور را داشت. تماشاگرانی که تا آن روز در استادیوم با شعارهای خود به حکومت طعنه می زدند، به ناچار تفنگ دست گرفتند. هرچند پس از پایان جنگ داخلی در سال ???? باز هم فوتبال احیا شد. البته این بار دیگر ژنرال فرانکو دیکتاتور پیروز در جنگ های داخلی رئیس اتحادیه فوتبال اسپانیا و وزیر ورزش کشور را انتخاب کرد. اولین اتفاق پس از این انتصاب ها هم برمی گشت به رنگ پیراهن تیم ملی فرانسه. رنگ سرخ پیراهن که نماد جمهوریخواهان بود به رنگ آبی تبدیل شد که سمبل ناسیونالیست ها به حساب می آمد. جالب اینکه نفوذ فرانکوی فوتبالدوست در فوتبال به قدری بالا رفت که حتی رئیس بارسلونا هم از سوی وی انتخاب می شد. با وجود این باز هم بارسلونا در اوج اختناق اپوزیسیون حکومت بود. در اصل این کارها باعث به وجود آمدن اولین رگه های تنفر بین تماشاگران بارسلونا و طرفداران رئال مادرید بود ؛ یک سو تیمی کاملاً سلطنتی و یک سو تیمی برای زنده نگه داشتن جریان انقلاب. در این نبرد ژنرال فرانکو هم همیشه در جبهه رئال مادرید بود. چه آن زمان که در استادیوم خانگی رئال مسابقات این تیم را تماشا می کرد، چه آن دوره که به رشوه دادن به داوران به دنبال برگرداندن ورق به نفع سفیدپوشان سلطنتی بود. 
به هر حال فرانکو نه تنها می خواست با فوتبال یک تصویر ملی پرابهت از اسپانیا بسازد که حتی به دنبال آن بود که با فوتبال به جنگ جنبش های جدایی طلب اسپانیا برود. اما او در این سیاست ها چندان توفیقی نیافت. اگرچه در سال ???? به دستور حکومت مرکزی تمام پرچم های آبی و قرمز ایالت کاتالونیا سوزانده شد و برای هر کسی که در خیابان به زبان کاتالان حرف می زد ، حکم شش ماه زندان بریدند اما در استادیوم های فوتبال اوضاع فرق می کرد. تماشاگران کاتالونیایی به زبان کاتالان شعار می دادند و هنگامی که سرود «ستایش از فرانکو» که آن دوره پیش از هر مسابقه فوتبال پخش می شد، را از بلندگوهای ورزشگاه می شنیدند، هو می کردند. در آن سال ها غیر از بارسلونا، یک طیف جدایی طلب دیگر هم به فوتبال پناه آورد. جدایی طلبان ایالت باسک هم تیم اتلتیک بیلبائو را بنا نهادند. هرچند فلسفه جدایی طلبان کاتالونیا و انقلابی های باسک در زمین فوتبال متفاوت بود. مردم باسک در اتلتیک بیلبائو به دنبال هویت خود بودند و برای همین تمام بازیکنان تیم را از مردم باسک انتخاب می کردند. سنتی که الان هم در بیلبائو وجود دارد. ولی از آن سو مردم کاتالونیا چندان تعصبی روی ایالت خود نداشتند و تنها خواسته شان از «اف سی بارسلونا» به خاک مالیدن پوزه سلطنت طلبان و شکست دادن رئال مادرید بود. این آغاز جنگ رئال مادرید- بارسلونا بود؛ جنگی که دیگر همه آن را به نام «ال کلاسیکو» می شناسند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 4:31 عصر توسط پویا| نظر|

<      1   2   3      >


قالب جدید وبلاگ یاس تم